Blog » Jak na letovky ptáků, aneb orlovec říční v akci.

Jak na letovky ptáků, aneb orlovec říční v akci.

Focením živé přírody se zabývám už řadu let a poslední dobou se specializuji na ptactvo, a to nejlépe v letu. Člověk se snaží posunout snímky na vyšší úroveň, dát tam něco navíc, a tím se odlišit od davu fotografů. Vždyť focení je dnes masová záležitost a od dob Slávy Štochla se hodně změnilo. Technika pokročila výrazným způsobem a mělo by se to projevit na snímcích. Přesto dodnes obdivuji takové fotografy, kteří s analogovou technikou zachytili před 30 a více lety okamžiky, které řada fotografů není schopna zachytit ani v dnešní době.

Jak pořídit vyjímečný snímek? Toť otázka. U začínajících fotografů se může jednat třeba i o náhodu. Ale kolik takových snímků vznikne? Dnes vím, že si tímto obdobím projde většina, stejně jako já se Zenitem jako kluk, ale dnes postupuji jinak. Začíná to sběrem informací, promýšlením záběru, přípravou místa, krytu a pak je zapotřebí jistá dávka štěstí a vyjímečný snímek je na světě. Zapomněl bych na velice důležitou věc, a to je kvalitní technika. Mám to štěstí a možná i smůlu, že na techniku se vymlouvat nemohu. Jsem v jádru racionální člověk a to mě nutí se stále zamýšlet a hledat ta nejlepší řešení. Když si uvědomím, jak vyjímečné snímky vznikají, tak musím konstatovat, že v mém případě je to více o přípravě než o náhodě. Když jsem letos v létě odjížděl na fotoexpedici "Osprey 2009" vědel jsem, že pro zachycení orlovce říčního při lovu jsem udělal vše co jsem mohl. Odjížděl jsem se špičkovým vybavením na místo, kde je velká pravděpodobnost tuto vyjímečnou scénu zachytit, ano i s pravděpodobností pracuje fotograf přírody. Trochu to ztrácí kouzlo a romantiku, ale to je realita. První věc je vědět, kde takovou scénu mohu zachytit a to nejlépe několikrát za den. A když už na takovém místě jsem, tak nechci dělat hloupé chyby. Pravděpodobnost se samozřejmě zvyšuje s počtem snímků za sekundu a schopností fotoaparátu obraz zaostřit a zachytit ho tak rychle, aby nebyl rozmazán, a zkušeností fotografa. Zkušenost nebo by se dalo hokejově říct herní praxe je něco co se nedá získat rychle a za peníze. Je dnes hodně fotografů, kteří si myslí, že si zakoupením top techniky zajistí vyjímečné snímky a dále se snaží kopírovat své kolegy co se týká námětů a nápadů, ale tudy cesta nevede. Je to o herní praxi!

Když jsem letos fotil u Baringova jezera snovače zahradní v letu, neustále jsem řešil problém s ohniskem. Ideální by byl zoom, ale ztráta rychlosti je tak zásadní, že to prostě nejde. Když jsem byl blízko, tak byla hloubka ostrosti tak malá, že se mi nedařilo snovače do hloubky dostat a ještě jsem jim ořezával křidélka. Když jsem byl dál měl jsem zase problém s detaily v kresbě a velké výřezy předem vylučují větší tiskové rozměry.

Co s tím? Tak jak to u dobrých nápadů bývá pomůže náhoda. Vzpomněl jsem si na fotografii zobrazující sportovního fotografa, který ovládal 4 stejné fotoaparáty na stativu najednou. Potom už byl jen krůček k realizaci. Byl jsem motivován nesmírnou touhou zachytit orlovce říčního při lovu. Dnes vím, že se příprava vyplatila a představuji Vám můj kaťušomet, jako synchronizovanou sestavu dvou fotoaparátů. Pojmenoval ji můj kolega, který byl se mnou ve Finsku a mohl ji sledovat v akci. Název je trefný, jelikož účinnost této sestavy je ohromující.

Popis sestavy:

  • Stativ s Wimberley hlavou
  • Přípravek na uchycení druhého fotoaparátu(ten si musíte vyyrobit)
  • Synchronizační kabel
  • Nikon D700 + Nikkor 400/2,8
  • Nikon D300 + Nikkor 200/2

(tímto bych rád poděkoval českému zastoupení Nikon za zapůjčení objektivu Nikkor AF-S 200/2 VR)

Hlavní výhodou této sestavy samozřejmě je to, že pokud se Vám podaří dostat do hledáčku, to co chcete fotit a stisknete spoušť dojde k tomu, že "cíl" zasáhne 16 snímků za sekundu. Pokud si na jednom z fotoaparátu omezíte rychlost snímání na 7 snímků za sekundu, docílíte dalšího efektu. Sice se sníží celkový počet snímků z 16 na 15, ale budou zachyceny další cenné okamžiky. Je totiž neuvěřitelné, co se udá za 1 sekundu během lovu orlovce. Důležité je připomenout propojení fotoaparátů synchronizačním kabelem, který zajistí vysoký komfort ovládání. Prakticky to probíhalo tak, že po seřízení soustavy jsem sledoval a exponoval na jednom fotoaparátu a druhý se automaticky choval stejně. Další obrovský přínos je v možnosti nastavit různé expoziční hodnoty na obou fotoaparátech. Pokud chci zachytit například rozmazaná křídla, ale mít ostrou hlavu, nastavím čas řekněme tak na 1/500, ale riskuji, že bude rozmazaná i hlava. Pokud bych fotil jedním fotoaparátem vím, že mám velice omezený počet pokusů a budu raději fotit s kratšími časy. Přeci jenom je lepší něco nežli nic. U použité dvousestavy na jednom foťáku můžete riskovat a na druhém hrajete na jistotu. Různá ohniska a různé nastavení clony přináší další bonus a tím je různá hloubka ostrosti. Další výhodou různých ohnisek je možnost zachytit například vzepjatá křídla. Pták v letu mění během sekundy několikrát polohu křídel a tím i velikost plochy, kterou zabere na políčku chipu. To vede k ořezům křídel. Kaťušomet mi poskytoval pojistku u kratšího ohniska.

Každá věc má své výhody i nevýhody. Když se zamýšlím nad nevýhodami, tak je to značná hmotnost a finanční náročnost. Další problém je sladit oba fotoaparáty tak, aby ostřily do stejného bodu. To sice není problém, jelikož přípravek na Wimberley je udělaný tak, aby šlo horní objektiv ve svislé ose natáčet. Hlavní problém s ostřením na stejný bod je rozdílná vzdálenost od fotografovaného objektu. Pokud se vzdálenost nemění pracuje bezvadně. Toto technické vylepšení mi velice pomohlo a vznikly snímky, které by s největší pravděpodobností vůbec nevznikly.

Vložit na facebook Vložit na twitter Záložka na Delicious

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
14111715
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tomáš Šereda
Krásny článok, krásne fotky. Len mne stále vŕta jedna vec v hlave na ktorú som nikde nenašiel odpoveď.
1. Ako ostríš, máš dopredu zaostrené kde bude loviť a cvakáš, alebo sludeješ vtáka a ostríš počas letu.
Jiří Benák
Petře to je opravdu skvělý nápad. A co udělat čtyřče kulomet?
Vážně je to dobré řešení, chtěl jsem na klasickou videohlavu dát dva aparáty vedle sebe, ale teď mám taky gimball a tak tě okopíruju. Chystám se takhle nafotit honcující se zajíce.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace